Rapakuntoni on nyt sitten virallisestikin todistettu!

Olin tänään terveyskeskuksen fysioterapiassa kuntotestissä, jossa mitattiin aerobista suorituskykyä polkupyöräergometrilla. Minulla ei ollut maskia, vaan tulokset perustuivat sykkeen mittaamiseen, sykkeen tasaiseen nousuun (ettei sahaa ylös-alas) sekä siihen, kuinka kauan jaksoin polkea.

Kuvittelin, että n. 15 minuuttia kestävä testi on ihan pala kakkua. Näin ei kuitenkaan ollut, sillä pyörä lisäsi vastusta minuutin välein ja minun piti polkea koko ajan tasaisella tahdilla 60-70 rpm. Alku oli lastenleikkiä, sillä aloitusvastus oli 30W, mutta 10 minuutin paikkeilla alkoi jo tuntua tosi raskaalta ja jossain 13 minuutin paikkeilla sietämättömän raskaalta. 14 minuutin jälkeen sanoi: "perkele, kyllä mä tuonne viiteentoista pääsen!" ja sitten menin hampaat irvessä puuskuttaen vielä kuuteentoista minuuttiin asti.

Tulos oli sen suuntainen kuin olin ajatellutkin, ehkä jopa vielä huonompi. Aerobinen suorituskykyni (METs) on 8,4 eli  heikko, lähellä heikon ja välttävä rajaa. (Heikko on 7,1-8,5 ja välttävä 8,6-9,6).

Kuitenkin fysioterapeutti sanoi, että siitä miten testin tulos jakautui perus-, vauhti- ja maksimaaliseen kestävyyteen, huomasi, että olen tehnyt jotain liikuntaa sentään ennenkin.

Puolen vuoden päästä uusitaan testi sillä ehdolla, että olen todellakin tehnyt jotain kuntoni kohottamiseksi. Toivon pääseväni tuolloin keskitasoon, tai ainakin välttävään asti. Motivaatiota tuollainen testi kyllä antaa, vaikka tiesinkin olevani melko huonossa kunnossa.